top of page

Día cuatro, We Bike 2023

Hilde van der Feen

Voor vandaag stond er een route gepland van 37 km en 370 hoogtemeters en een route van 47 km en 1.000 hoogtemeters. Met een paar van groep C wilden wij wel heel graag de laatste route doen. Volgens de Spaanse gidsen was dit voor ons ook goed te doen. Dus vanmorgen met z’n allen om 9.00 uur van start, een hele gevarieerde route. Drassig grasland, Spaanse bergweiden, pittige klimmetjes en soms ook behoorlijk technische maar leuke stukjes. Het weer was fris bewolkt en in de verte zag je de buien al aankomen. we werden getrakteerd op een paar flinke buien en in die buien daalde de temperatuur ook behoorlijk. Het uitzicht was fantastisch & schitterend tegelijk.

De klim naar het dorpje was 16 km lang, een heel leuk dorpje ingeklemd tussen de bergen, genaamd Penalba de Santiago.

Daar hebben we onze lunch genuttigd en koffie gedronken, en we moesten echt een beetje opwarmen, want we waren inmiddels aardig koud geworden van de regen. Het was een soort van wintersporttafereel. In een hut, met de kachel aan die vol met fietskleding en handschoenen ligt. Toen we weer vertrokken hadden we nog maar 25 km op de teller staan. We konden 7 km afdalen over het afvalt, maar daar word je eerder koud dan warm van. Daarna nog een stukje single track, wat wel wat "trickie" was met de gladde stenen. Helaas is één van onze fietsmaatjes gevallen, een pijnlijke hand als resultaat, even voor de zekerheid een foto laten nemen in het ziekenhuis. Het lijkt erop dat de vinger uit de kom is geweest. Ze is wel een ongelooflijk stoer wijf want ze heeft de route gewoon uitgefietst

Om 16.00 uur kwamen we weer aan in Ponferrada, de zon scheen uitbundig, dus we konden niet anders dan even op het bankje voor het hotel plaats te nemen en te genieten van een welverdiend ijsje. Voor mij een topdag, trots en een smile van oor tot oor.